Special Issue: FAIR Studies PBS’s Top News Shows

U.S./CANADA $4.95 NOVEMBER 2010 Vol. 23, No. 11

Can Need to Know Replace Now?

Who Owns NewsHour?

Charlie Rose’s Insiders

. Inside-the-Beltway Week

The Magazine of FAIR—The Media Watch Group

Taking the Public
Out of Public TV

1

78710

‘ ‘“

56698

0 5



The Magazine of FAIR—The Media Watch Group

EDITOR Jim Naureckas
MANAGING EDITOR Julie Hollar
PUBLISHER Deborah Thomas

PROGRAM DIRECTOR Janine Jackson
SENIOR ANALYST Steve Rendall
ACTIVISM DIRECTOR Peter Hart

SHIPPING & SALES Sanford Hohauser

WEBSITE CONTRIBUTOR Gabriel Voiles

Associates
Hollie Ainbinder, Robin Andersen, Kim Deterline,
Laura Flanders, Carolyn Francis, Karl Grossman,
Edward Herman, Jim Horwitz, William Hoynes,
Sam Husseini, Norman Solomon

Interns/Volunteers
Krystle Manintveld, Michael Morel

Advisory Board
James Abourezk, Edward Asner, Ben Bagdikian,
Jackson Browne, Helen Caldicott, Noam Chomsky,
Mark Dowie, Barbara Ehrenreich, Susan Faludi,
Phillip Frazer, Herbert Chao Gunther, Doug Henwood,
Dolores Huerta, Nicholas Johnson, Paula Kamen,
Casey Kasem, Frances Moore Lappé, Katha Pollitt,
Tim Robbins, Susan Sarandon, Stacey Sher,
Bob Siegel, Eleanor Smeal,
Steven Van Zandt, Helen Zia

FAIR FOUNDER Jeff Cohen
CounterSpin is engineered at Mercer Media.
LEGAL COUNSEL William Schaap, Joel Kupferman

FAIR/Extra! Editorial Office
104 West 27th Street, Suite 10B
New York, NY 10001-6210
Tel.: 212-633-6700; Fax: 212-727-7668
fair@fair.org
http://www.fair.org

Subscription Inquiries:
fair@fair.org

Newsstand circulation through Disticor:
Magazine Distribution Services.
For more newsstand information call 905-619-6565,
or fax 905-619-2903, or e-mail dboswell @disticor.com

Extra! (ISSN 0895-2310) is published monthly by FAIR
(Fairness & Accuracy In Reporting, Inc.). U.S. & Canadian
subscriptions are $25 per year (foreign $48), write to
FAIR/Extra! Subscription Service, P.O. Box 170, Congers,
NY 10920-9930, call 800-847-3993, or email extra@cambey
west.com. Periodicals postage paid at NY, NY 10001 and
additional mailing offices. POSTMASTER: Send address
changes to FAIR’s 10920-9930 address. © FAIR 2010. All
rights reserved.
PRINTED IN THE U.S.A.

2 & November 2010 Extra!

Volume 23, Number 11

3 SoundBites
4 Letters to the Editor

SPECIAL ISSUE

5 Public TV? It Would be a Good Idea
But the system is stacked against fulfilling PBS’s mandate
by Jim Naureckas

6 What PBS Thinks You Need to Know
Replacement for Now & Moyers fails to fill their shoes
by Julie Hollar

8 Does NewsHour ‘Help Us See America Whole’?
A FAIR study of PBS’s flagship news show
by Steve Rendall and Michael Morel

11 What’s ‘Public’ About Public TV’s News Flagship?
Publicly supported, corporately owned
by Janine Jackson

13 Charlie Rose’s Elite Meet-and-Greet
For them, by them
by Peter Hart

15 This Week in Beltway Think
Public TV’s font of conventional wisdom

by Peter Hart

Cover art by Jem Sullivan.

November 2010




SoundBites

Public’s Longstanding
Opposition to Roads

and Bridges

Matt Bai wrote of the Obama admin-
istration in the New York Times
(9/9/10), “Little was achieved by way
of investing in 21st-century infra-
structure, largely because the public
never seemed open to the idea of
huge new spending.” Really? When
Bloomberg (12/10/09) polled on this
last year, its write-up began:
“Americans want their government to
create jobs through spending on pub-
lic works, investments in alternative
energy or skills training for the job-
less.... Two-thirds of Americans back
boosting spending on infrastructure.
Six of 10 also support more spending
on alternative energy to stimulate job
growth.” But maybe Bai knows about
a national referendum that was con-
ducted that we somehow didn’t hear
about.

Pundits Were

Depressing Then, Too

To read the newspapers just now is
to see Bedlam let loose. Every person
in the country of super asinine pro-
pensities, everyone who hates social
progress and loves deflation, feels
that his hour has come, and triumph-
antly announces how, by refraining
from every form of economic activity,
we can become prosperous again.
—John Maynard Keynes (9/14/31;
quoted in Fabius

Maximus, 6/21/10)

Depends

What You

Mean by ‘Small’

To illustrate Republican

claims that allowing the

Bush tax cuts to expire

for the wealthiest tax-

payers would hurt small

businesses, ABC World News
reporter Jonathan Karl (9/8/10) intro-
duced two small business owners:
One said he’d lose $20,000 to
$40,000 if his taxes went up, the
other said he’d be out $120,000. Karl
didn’t point out that if this was true,
his guests had astronomical take-

home salaries: somewhere between
$700,000 and $1.1 million dollars for
the first one, and almost $3 million
for the second.

‘Divisive’ Is

Mediaspeak for
‘Overwhelmingly Popular’
“As the first full week of the 2010
general election season opens across
the country on Monday, Washington is
scheduled once again to debate
immigration and gay men, lesbians
and bisexuals in the military, two
deeply divisive social issues that
threaten to polarize the conversation
on the campaign trail,” the New York
Times’ Michael Shear reported
(9/20/10). The most recent national
poll (CBS, 8/20-24/10) found 75
percent support for repealing Don’t
Ask Don’t Tell—deeply dividing the
vast majority from the 19 percent
who oppose it. Immigration is a more
actually polarizing issue, but when
people are polled on the currently
pending legislative proposal for
immigration reform, 70 percent
support it (Texas Tribune, 6/30/10).

Violence ‘Spills Over'—
From North to South
U.S. corporate media often treat
Mexican drug violence as a phenom-
enon that threatens to “spill over”
into the U.S. (Extra!, 6/09)—as in
New York Times headlines like “Drug
Cartel Violence Spills Over
From Mexico, Alarming
U.S.” (3/23/09) and “Wave
of Drug Violence Is
Creeping Into Arizona From
Mexico, Officials Say”
(2/24/09). A report from
Mayors Against lllegal Guns
(9/10) underscores how
this “spill over” metaphor
distorts reality, noting that
“90 percent of guns recovered and
traced from Mexican crime scenes
originated from gun dealers in the
United States.” An imaginary crime
wave supposedly caused by unautho-
rized immigration from Mexico has
been frequently offered by pundits as
a rationalization for Arizona’s dracon-

When Haters Are Best Ignored

ack in the 1980s, | went down to the state capitol steps in

Montgomery, Alabama, to cover for my newspaper an event that was
billed by the press release as a “rally and press conference.” It turned
out to be a one-man show by an out-of-town Ku Kluxer who was trying
to get publicity for his newly published racist hate screed. No one
showed up except me, two radio reporters and one local TV news crew.
When it became clear how we were being played, | caucused with my
colleagues and asked them if any of them thought this was a news
event worth covering. Nope. Then why would we cover this non-event,
letting this racist jerk hurt the feelings of many of our good local folk
and offending everyone except like-minded racists? No reason, we all
agreed. As the s.0.b. began to spout, the TV guys folded up their gear,
the radio folks hit the off button and | pocketed my notebook. We all
turned on our heels and walked away, hearing the desperate pleas of
the ignored racist, first pleading for us to come back and then calling us
the usual names. We laughed and returned empty-handed to our news
outlets. Not one of our editors disagreed with our call.

—reporter Tom Gardner (FAIR Blog comment, 9/12/10)

ian anti-immigrant law (Extral, 7/10),
yet the actual assistance U.S. gun
dealers are providing to violent crimi-
nals on the other side of the border is
seldom noted in media accounts.

Vanishing Palestinians
The Brookings Institution’s Martin
Indyk wrote a New York Times op-ed
(8/27/10) suggesting reasons to be
hopeful about peace talks between
Israel and the Palestinian Authority—
starting with, “First, violence is down
considerably in the region.” He point-
ed out that while 452 Israelis were
killed in the violence during the
Intifada back in 2002, only eight
Israelis have been Killed since 2009,
and just two so far this year.

Completely unmentioned were
the roughly 1,500 Palestinians that
have been killed since the Israeli
assault on Gaza in December 2008—
the vast majority of whom were
minors or noncombatant adults,
according to the Israeli human rights
group B'Tselem.

A similar disappearing trick was
performed by the Washington Post
editorial page (9/8/10), which
described shooting attacks that killed
four Israelis on the West Bank as
“interrupting what had been nearly
three years of peace in the territory.”

Over the past three years, that peace
has killed 92 West Bank Palestinians,
according to B'Tselem figures.

Publishers,

Not E-Books, Are
Pinching Authors

“The digital revolution that is
disrupting the economic model of the
book industry is having an outsize
impact on the careers of literary
writers,” the Wall Street Journal’s
Jeffrey Trachtenberg (9/28/10) reported
in “Authors Feel Pinch in Age of
E-Books.” “Priced much lower than
hardcovers, many e-books generate
less income for publishers.... As a
result, the publishers who nurtured
generations of America’s top literary-
fiction writers are approving fewer
book deals and signing fewer new
writers. Most of those getting pub-
lished are receiving smaller
advances.” Trachtenberg is engaging
in sleight-of-hand here: While
e-books generate less income for
publishers, they produce more profits,
since their per-copy costs are
dramatically lower (Extra!, 8/10). If
publishers lowered their e-book
profits to what they make on a
hardcover, there’d be enough money
left over to ensure that authors went
unpinched.

Extra! November 2010 & 3




Letters to the Editor

September 2010

Education Needs

Structural Change

The reforms I hear bandied
about today are reheated ver-
sions of those I observed during
my 50-year teaching career. For
all their good intentions,
reformers do not have a clue on
how to bring about substantive
fundamental change. This
includes Randi Weingarten and
Arne Duncan—two sincere
individuals. Jonathan Kozol
[“A Deeper Truth Than
Newspapers and Networks Are
Likely to Provide,” 9/10]
graphically reveals the flaws in
education, but he has not laid
out a road map for changing
education at its core.

No reform has fundamental-
ly changed education for the
better because all reforms have
focused on the actors: teachers,
students, parents, unions. The
problems of education lie in its
structure. Structure is in the
realm of sociology. It lies out-
side the understanding of most
reformers and it lies outside the
purview of educational psy-
chology, much of which is
pseudo-educational psycholo-
gy. Unless reformers grasp the
meaning and implications of
changing the structure of educa-
tion, we will waste billions of
dollars in the next decade just to
come to the realization that
charter schools and blaming the
actors were all for naught.

To grasp structural change is

4 & November 2010 Extra!

to learn a new way of thinking.
No, I can’t explain structure
within the confines of a para-
graph. I hope my comment
opens the door on new debate
by simply saying, “We have
been looking all these years oer
here (at actors and pseudo-
psych) when we should have
looking over there (structural
change).”
Robert Leski
Former President, Wyandotte
Federation of Teachers
Monroe, Mich.

Thanks for the article about
teacher-bashing [“First, Bash
the Teachers,” 9/10]. It is a real-
ly scary time to be a teacher.
The masses are getting stirred
up by Duncan and the media.
The truth is rarely seen, so
thanks a million. T doubt any
teacher will vote for Obama
again.
Terrified in California,
Melody Priceman
Novato, Calif.

Why Only Negative

Quotes on Social Forum?

I am such a great fan of the
work that you do at FAIR that |
was stunned that, particularly
considering the thrust of the
article [“Tea Party vs. U.S.
Social Forum,” 9/10], the fol-
lowing could slip through unno-
ticed or uncorrected by the
author or editors!

Your article is dead on
regarding the outrageous lack
of coverage for the USSF, par-
ticularly proportional to the Tea
Party coverage. There was also
no coverage of the people who
walked to the USSF over three
weeks from New Orleans, stop-
ping along the way at locations
of historical importance to the
Civil Rights Movement. But
that is not my complaint with
the article.

In mentioning the news
sources that did give coverage
to the USSF, you provided three

quotations. The only quotations
you listed were ones derogatory
of the USSF! How could that
go unnoticed? Considering the
nature of your work, I find this
totally unacceptable. For people
who log onto this article (who
may very well have not heard of
the Social Forum because of
lack of coverage), these quotes
are the ones they are going to
carry away from that? And I
wouldn’t be surprised if Glenn
Beck picks up on that and
makes note of what FAIR con-
sidered comments worth includ-
ing. Shame.

A correction (and, I think,
apology) need to be made for
this failure to follow your own
standards. As I said, I'm such a
big fan of your site on most
occasions that this was a real
disappointment. At very least
you can provide some links to
additional sources of coverage
and history of the Social Forum.
A few balancing quotations
wouldn’t hurt, either.

Thanks for your attention to
this.

Carolyn Caffrey
via Internet

The editors reply:

As you note, the report was on
the lack of coverage of the U.S.
Social Forum; it was not
intended to serve as alternative
coverage of the gathering. The
disparaging quotes were chosen
to illustrate the dismissive tone
of what little coverage there
was.

Media Ignore Urgent Issues
Why aren’t these urgent issues
being addressed in political
debates or the media?

1) Why do we have more
than 700 military bases in 38
nations? What percentage of
our budget is dedicated to the
military-industrial complex?

2) Some 46,000 of our citi-
zens die annually, because they
don’t have access to healthcare.

Hundreds of thousands go
bankrupt because of excessive
costs. For starters, how about
repealing “Newt’s Law,” which
forbids Medicare from negotia-
ting volume discounts with
pharmaceutical companies?

3) A radical branch of the
Islamic religion in Mecca
inspired the 9/11 attack. Bin
Laden’s followers were funded
by the Saudi royal family under
the guise of charity. Why did
we let them off the hook after
the 9/11 attack?

4) Bush and his cronies lied
about Iraq having weapons of
mass destruction. Why aren’t
they being held accountable for
the murders of 100,000-plus
innocent civilians and millions
of refugees who have been driv-
en from their homes?

5) Mussolini defined fascism
as an agreement between corp-
orations and government for
their mutual benefit. Some
36,000 corporate lobbyists in
our nation’s capitol spent more
than $3.6 billion to influence
politicians and elections in
2009. They have upped the ante
this year.

Bob Fisher
Encinitas, Calif.

CounterSpin
The News Behind
the Headlines

Recently on
FAIR’s

weekly radio show:

* Jodi Jacobson on
Tea Party & social issues,
T. Christian Miller on military
contractor deaths

e Rick Ayers on Waiting for
Superman, Vivian Stockman
on Appalachia Rising

To visit our archives,
to find a station near you,
or to listen online,
please go to fair.org




Special Issue: FAIR Studies PBS’s Top News Shows

But the system is stacked against fulfilling PBS’s mandate

Public TV?
It Would Be a Good Idea

by Jim Naureckas

hen asked by a reporter what he

thought of Western civilization,

Gandhi is said to have replied, “I

think it would be a good idea.” The
same could be said about U.S. public tele-
vision.

Public TV was born 40 years ago of an
understanding of the limitations that adver-
tiser funding and the profit motive put on
commercial broadcasting. Only a system
freed from these strictures, the pioneers of
public broadcasting understood, would be
able to air corporate-unfriendly viewpoints
and include the full spectrum of society, not
just advertisers’ preferred targets, in its
audience—and in so doing, radically trans-
form the entire structure of U.S. media.

Unfortunately, the transformative poten-
tial of an independent public broadcasting
system was neutralized early on. The fund-
ing structure was arranged so that most
shows needed to rely on corporate under-
writing, allowing big business to play much
the same gatekeeping role that they do in
for-profit media (Extra!, 9-10/93). Rules
against funders having a direct interest in
the shows they bankrolled have not been
enforced when the donors are powerful
members of the establishment (FAIR Press
Release, 4/3/02; Activism Update, 7/20/10).
Conservative threats to choke off public
funding left PBS management leery of any
sign of progressive content (Extra!,
3-4/95). The Corporation for Public
Broadcasting, which was supposed to be a
“heat shield” protecting public broadcast-
ing from political influence, instead became
a tool to police programming for signs of
ideological unorthodoxy (Extra!, 9-10/05).

These sorts of pressures have been
effective in leaving little to distinguish
most PBS public affairs programming from
for-profit offerings, as FAIR has document-
ed for years. As an early indication of how
far short the network fell from providing a
forum for the voiceless, a 1993 FAIR study

of PBS public affairs shows found that
three times as many corporate spokespeo-
ple appeared as guests as citizen activists
(Extra!, 9-10/93).

have always been people at PBS pro-

ducing work that genuinely strives to
fulfill public television’s mandate. In recent
years, two of PBS’s most reliable outlets
for hard-hitting journalism and underrepre-
sented perspectives ended their runs, with
the host of Bill Moyers Journal retiring
and Now being cancelled. To help fill the
public affairs gap, PBS announced the
launch of Need to Know—with co-host
Jon Meacham, a for-profit media fixture
whose selection raised serious doubts about
how much the program intended to contin-
ue in its predecessors’ footsteps (FAIR
Action Alert, 3/10/10).

FAIR decided that the Friday night
change offered a good opportunity to take a
look at how public affairs were faring on

nespite the stacking of the deck, there

PBS—examining not just Need to Know,
but also the system’s flagship news pro-
gram, the NewsHour, as well as public TV
warhorses Washington Week and Charlie
Rose. Taken together, do these shows pro-
vide viewers with the alternative to com-
mercial programming that public TV was
born to broadcast? Or do they merely dupli-
cate the same establishment guestlists that
can be found on the commercial end of the
dial?

The findings from four new source stud-
ies of public TV programming are laid out
in the pages that follow. They reveal a sys-
tem that is named “public” and gets funding
from the public—but where the same elite
voices dominate the conversation, and the
same white male biases squeeze out diver-
sity, as on corporate TV. No doubt there are
still people working at PBS who want it to
carry out its original mission, but at this
point the dream of a network that truly
serves the public seems further away than
ever. H

‘A Bleak Future for
Truly Public Television’?

leaked resignation letter (5/21/10) from longtime WLIW/WNET writer/producer Sam Toperoff in-

cluded this observation:

The most galling offense and the saddest part of the story is how bleak the future looks for truly
“public” television in this city. On my commutes to work on the E and F lines and occasionally on
the Number 7 train, I'd ask people if they watched PBS. Almost no one does. They said there was
very little on the air that spoke to their lives. The New York public is not merely the “Upper” East
and West sides. It is these “others” too, millions of them. And during those rare times we do pro-
gram for this other New York, we do it embarrassingly, in stilted, patronizing “other” fashion.

In spite of my left-wing bona fides and my high falutin’ doctoral degree, | see our general pro-
gramming for the wider public as elitist and offensive in the extreme. (Not many of us, you realize,
can afford those good seats at “The Home of Champions.”) But of course, when stations run on
very rich people’s and corporate money, how could it be otherwise? And when the Corporation [for
Public Broadcasting] is directed by those very clever and very ambitious fellows whose careers will
float them to good places no matter what, what else could we reasonably expect?

Extra! November 2010 & 5



Replacement for Now & Moyers fails to fill their shoes

What PBS Thinks You
Need to Know

by Julie Hollar

hen Bill Moyers announced last
November that he would be stepping
down from Bill Moyers Journal,
and PBS decided to cancel its other
Friday night news show, Now, the network
lost two hard-hitting independent programs
from its lineup. To fill the hole, New York
PBS station WNET—which had produced
the two Friday shows—announced the
launch of a new one-hour program, Need to
Know, hosted by Newsweek editor Jon
Meacham (who has since left the magazine)
and former NPR, MSNBC and MTYV host
Alison Stewart. The show rolled out on
more than 90 percent of PBS stations in
May (Broadcasting & Cable, 3/22/10).

FAIR (3/9/10) issued a statement
expressing concern that Meacham’s hire
“sends a clear and troubling message about
PBS’s priorities,” given that the then-editor
of Newsweek was a fixture on commercial
TV pundit shows and a consummate pur-
veyor of middle-of-the-road conventional
wisdom with a conservative slant—not
exactly a face or a perspective that needed
yet another media platform, particularly not
on public television.

Meacham’s approach to journalism
seemed to be antithetical to the hard-hitting
approach of Moyers and Now; he had called
on journalists to “cover other institutions as
you would want to be covered,” with “char-
ity and dignity and respect” (Meet the
Press, 1/1/06). This Golden Rule approach
to news was illustrated when he intervened
in a Newsweek online story about Joe
Scarborough, a personal friend who often
invites Meacham onto his cable show, to
remove from the lead the fact that
Scarborough had served as the defense
attorney for the murderer of an abortion
provider (FAIR Blog, 6/11/09).

WNET president and chief executive
Neil Shapiro defended the choice of
Meacham and Stewart. “They are both
incredibly smart,” he told Broadcasting &
Cable (3/17/10). “And I think, given their

6 & November 2010 Extra!

intellect, neither are people you can pigeon-
hole left or right.” By Shapiro’s logic, of
course, anyone who is actually on the left or
right can’t be very bright, an insult to PBS’s
progressive and conservative viewers.

Shapiro later told the New York Times
(5/2/10) that while “there’s no replacing Bill
Moyers...the issues that Bill raises” would
be among the show’s topics. Stewart simi-
larly told the L.A. Times blog Show
Tracker (8/5/10): “Obviously, you can’t
replace Bill Moyers. That’s just a ridiculous
notion.... We’re just doing what he set out to
do: seek out the truth.”

Of course, Moyers leaves big shoes to
fill, but he actually was replaced once—by
David Brancaccio and Maria Hinojosa, who
took over Now when Moyers left to
relaunch Bill Moyers Journal. Both shows
featured subjects and voices often missing
from corporate media. In recent years, for
example, Moyers interviewed Jim
Hightower and Howard Zinn on people’s
movements and struggles against powerful
interests; single-payer advocates Dr. Marcia
Angell and Wendell Potter; and Cornel
West, Serene Jones and Gary Dorrien on
faith and social justice.

Such subjects and sources admirably ful-
filled PBS’s purpose as set forth by the
Carnegie Commission of 1967: to “provide
a voice for groups in the community that
may otherwise be unheard,” to serve as “a
forum for controversy and debate,” and to
broadcast programs that “help us see
America whole, in all its diversity.”
Meacham actually expressed a similar
understanding of PBS’s role (Globe and
Mail, 8/8/10), explaining that it’s meant “to
fill the spaces created by network and cable
news.” How well is Need to Know fulfill-
ing that purpose?

Know from the program’s debut on May
7 through July 30, 2010, a total of 13
one-hour shows with 297 sources. Sources

To find out, Extra! studied Need to

were coded by gender, nationality, ethnicity,
occupation and, in the case of political pro-
fessionals, partisan affiliation.

Need to Know’s website describes the
program as “not a television broadcast with
a secondary online presence. Rather, the site
and the TV program work together to com-
plement each other.” However, as of
November 2009, the show’s Web audience
was only around 3 percent the size of its
broadcast audience on New York’s WNET
(Current, 4/5/10)—which itself makes up
only a fraction of the show’s audience on
PBS stations around the country. This more
influential on-air content was the focus of
Extra!’s research.

Need to Know’s U.S. sources in the
period studied were 78 percent white (196
of 250). With seven appearances, Latinos
made up only 3 percent of all U.S. guests,
though they account for 15 percent of the
U.S. population. Only three Asian-Ameri-
cans (1 percent) and no Native Americans or
Americans of Mideastern descent were fea-
tured on Need to Know.

African-Americans made up 12 percent
of U.S. sources (29 sources), on par with
their representation in the population. Two
segments during the study period focused
on race, one interview with Root journalist
Terence Samuel (7/23/10) and one with
Harvard law professer Charles Ogletree
(7/30/10). However, more than half of
African-American sources appeared in seg-
ments on prisons and on drug abuse. Three
of the seven Latino sources appeared on a
segment about the U.S./Mexico drug war.

That one of the show’s hosts is an
African-American woman is certainly a step
in the right direction, but women of color
were particularly underrepresented as sources,
at only nine total (4 percent). They were
outnumbered by men of color more than
3to 1.

Seventy percent of the show’s sources
were male. That male bias was more heavi-
ly skewed on stories about foreign affairs, at



U.S. Population

18%

nonwhite 32%
female white male
17%
nonwhite
male 33%
white female

80 percent, versus 65 percent male sources
on domestic stories.

on hot-button subjects like birth control,

gun control and medical marijuana, but
it couldn’t break out of the narrow commer-
cial media box with its guest lists. The mar-
ijuana segment (on the “runaway beast” of
medical marijuana clinics in California) fea-
tured exclusively white men, seven of the
eight gun control segment guests were white
men and seven of the eight birth control seg-
ment guests were white women.

Need to Know’s source list drew fre-
quently from U.S. government officials (15
percent) and journalists (9 percent), though
it also featured a number of “person on the
street” interviews (10 percent), which were
typically very brief and often anonymous
opinion or reaction soundbites. Every U.S.
journalist source but one (Terence Samuel)
was white; aside from Barack Obama’s four
appearances in file footage, only two of the
40 other U.S. government sources were peo-
ple of color.

Corporate representatives outnumbered
public interest activists 20 to 12. Activists
represented perspectives ranging from gun
rights advocates and the anti-immigration
group Federation for American Immigration
Reform to advocates for the environment
and reproductive rights. Only two think tank
representatives appeared during the period
studied—Charles Stimson of the conserva-
tive Heritage Foundation and Brett McGurk
of the centrist Council on Foreign Relations.

Need to Know featured relatively few
professional politicians, but of those who
appeared, Democrats outnumbered Repub-
licans 18 to 12. However, all but three of the
Democratic sources were shorter taped
clips, while six of the Republicans were live
guests. Five of the Democratic sources were
brief historical clips featuring former presi-
dents and Sen. Robert F. Kennedy. Most of
the Democrats were federal elected officials

Need to Know featured several segments

or judges, while half of the Republicans
were local officials. One independent—
New York City Mayor Michael Bloomberg
—was featured, and one guest, McGurk,
served under both Republican and
Democratic administrations.

Need to Know typically features one or
two lengthier in-studio interviews, followed
by produced segments with taped sources.
The sources in these extended interviews
were slightly more skewed toward white
men than sources overall: Among the 31
people given the show’s higher-profile plat-
form, only eight (26 percent) were women,
and of the 27 U.S. sources, only four (15
percent) were people of color—all African-
American men. No women of color were
featured. At 12 sources, journalists were the
most represented group in these extended
interviews, followed by government offi-
cials with four sources.

Need to Know

4% nonwhite female
13%
nonwhite male

26%
white female

57%
white male

Total: 235 U.S. sources

Afghanistan and Iraq (12 segments,
including four in-studio interviews) and
the BP oil spill (seven segments, including
seven in-studio interviews). The war seg-
ments featured 43 sources, nearly half of
whom were associated with the military: 14
were current or former military and seven
were family of military. Another nine were
government sources, including those with
military backgrounds like John McCain.
Unlike on most news programs, though,
the majority of the military sources were not
top brass but rather ordinary soldiers; one
segment (6/25/10)—a followup to a segment
originally reported by Now—Ilooked at the
relatively undercovered story of injured vets
and the family members who care for them.
Thirty of the 43 war segment sources
were white, five Afghan, four black and one
Latino. (Three could not be identified by
ethnicity.) Eight were women (22 percent),
all of whom were white. No activists and
only two academics (one of whom, Andrew
Bacevich, was also military) were featured.

The most frequently discussed topics were

hen Need to Know discussed the
W WikiLeaks document release (7/30/10),

a trove of classified information show-
ing, among other things, military doubts
about the Afghanistan War, Stewart intro-
duced the show: “Much ado about nothing
or putting lives at risk? The effects of the
WikiLeaks on the war in Afghanistan.” The
circumscribed choices—what about much
ado about something?—made the choice of
guests unsurprising: Joshua Foust, a blog-
ger/writer who was a critic of WikiLeaks
and was generally skeptical that there was
much of value in the leaked reports.

The oil spill segments featured 50
sources. Five were people of color (10 per-
cent), all but one of whom were male.
Twelve of the oil spill sources were women
(24 percent). Source occupations varied
widely; the most-represented category was
corporate sources (12), followed by environ-
mental experts (7) and government officials,
artists, journalists and people on the street
(five each). Two were activists, one of whom
was an unnamed community leader (7/2/10)
saying only, “People are breaking down.”

There were surprisingly few segments
related to the economy, given the ongoing
economic crisis during the period studied.
Three segments looked at financial regula-
tion (5/28/10, 7/16/10), one at drug money
laundered through U.S. banks (5/28/10),
and one at the “tiny house movement”
among people looking to save money and
help the environment (7/30/10). Every
source in these segments was white. Men
outnumbered women eight to five; of the
three in-studio interviews on the economy,
one (7/16/10) was with Elizabeth Warren,
chair of the Congressional Oversight Panel.

tory,” Meacham told the L.A. Times
(8/6/10). “And some drafts are rougher
than others.”

There’s time yet for Meacham, Stewart
and Need to Know to smooth out their
draft, but their record so far provides little
encouragement that it will ever serve as an
adequate replacement for Now and the Bill
Moyers Journal. B

\\J ournalism is the first rough draft of his-

Research by Michael Morel and Steve
Rendall; research design by Steve Rendall.

Extra! November 2010 & 7



A FAIR study of PBS’s flagship news show

Does NewsHour ‘Help Us
See America Whole’?

by Steve Rendall and Michael Morel

new FAIR study of the PBS
NewsHour finds that public televi-
sion’s flagship news program contin-
ues to feature sources drawn largely
from a narrow range of elite white male
experts. The study, the third FAIR has con-
ducted of the NewsHour since 1990, docu-
ments a pattern of failure by the PBS news
show to fulfill the mission of public televi-
sion to provide a broader, more inclusive
alternative to commercial news programs.

The 1967 Carnegie Commission Report
on public television, which spawned 1967’s
Public Broadcasting Act and gave birth to
PBS, suggested that public television
“should be a forum for debate and contro-
versy” and called on the medium to “pro-
vide a voice for groups in the community
that may be otherwise unheard” and to “help
us see America whole, in all its diversity.”

In 1990, when FAIR first studied the
NewsHour (then called the MacNeil/
Lehrer NewsHour), we cited public TV’s
mission, the program’s longer format and its
aversion to sensationalism as reasons we
thought it might offer a broader spectrum of
views than commercial television news
shows.

However, the study (Extra!, Winter/90),
published alongside a study of ABC’s
Nightline for purposes of comparison,
found the opposite:

Despite the fact that MacNeil/Lehrer
is the nightly news show of the public
broadcasting service, we found that, in
most respects, its guestlist represented
an even narrower segment of the polit-
ical spectrum than Nightline’s.

When FAIR revisited the NewsHour in a
2006 study (Extra!, 9—10/06), we found lit-
tle change in its elite-leaning guestlist. PBS
ombud Michael Getler (PBS.org, 10/6/06)
concluded from FAIR’s 2006 study that the
NewsHour staff “probably need to do bet-
ter” at diversifying their guest list. Unfor-

8 @ November 2010 Extra!

tunately, the NewsHour seems to have
made little effort in that direction.

FAIR’s new study of the NewsHour
examined the program’s guestlist over a
two-month period spanning May and June
2010. We recorded every on-air source
appearing on the show, including live and
taped guests, for a total of 1,006 sources
appearing in 245 segments. The 813 taped
sources were 81 percent of the total.

Each source was classified by occupa-
tion, nationality, gender and ethnicity. Party
affiliation for politicians and association
with political think tanks were noted where
applicable.

Sources

Elite occupations

As in our 2006 NewsHour study, five elite
occupations dominated in number of
appearances. Current and former govern-
ment officials, including military officials,
continued to have the greatest representa-
tion, accounting for 44 percent of total

sources. This was down from 50 percent in
2006.

Corporate voices, ranging from multina-
tional CEOs to small business owners, dou-
bled from 2006 to 10 percent; journalists
and think tank experts held steady at 10 per-
cent and 3 percent, respectively. Academic
sources dropped to 7 percent from 8 percent
in 2006. These five occupations totaled 742
sources, or 74 percent of the program’s
2010 total.

The NewsHour’s five most frequent
individual sources all came from these elite
categories: Government officials President
Barack Obama (34 appearances), Admiral
Allen (17) of the U.S. Coast Guard and
Secretary of State Hillary Clinton (10), cor-
porate officer Doug Suttles (11) of BP and
journalist Marcia Coyle (10) of the
National Law Journal. With the exception
of Coyle, these sources appeared primarily
in taped segments.

Among guests in live segments, journal-
ists dominated the ranks. The top guests in
live segments were Coyle (with 10 appear-

2006

% -— % -,
k) © i) ©
= =) = =)
o0

=] =] = =]
=3 e o e
[<F) D [<F) [<5)
oc o o o

All Sources Live Sources

NewsHour: Partisan Sources

2010

% -, % -—
i) © K ©
= [%) = (5]
o

=] =] 8 =]
o 1= o 1=
[<F) D D D
o o o o

All Sources Live Sources




ances, she was the only source to appear in
the top five live segments in both the 2006
and current studies), Mark Shields of
NewsHour (8), David Brooks of the New
York Times (8) and Amy Walters of NPR
(4). Dan Balz of the Washington Post tied
for fifth place with the most frequently
appearing non-journalist, Admiral Allen;
Balz and Allen each had three live appearances.

Public voices

Public interest advocates—sources repre-
senting civil rights, labor, consumer, envi-
ronmental and other citizen-based advocacy
groups—provided just 4 percent of the
NewsHour’s guests (43 appearances).
Despite their comparatively few numbers,
these sources represented a range of per-
spectives, from environmental groups like
the National Wildlife Federation, interna-
tional NGOs such as Human Rights Watch
and conservative advocacy organizations
including Freedom Works and the National
Rifle Association. With 13 sources, human
rights/humanitarian groups were the largest
subset of public interest groups. Represen-
tatives of environmental organizations were
the next largest subset, with 10 appearances.

The public interest representatives who
might best serve as a counterweight to the
10 percent of NewsHour sources who were
corporate voices—sources representing
labor, environmental groups and consumer
rights organizations—combined for only 2
percent of the NewsHour’s guestlist with 16
appearances. Three sources were labor rep-
resentatives, one of whom was a member of
a union in Greece.

The general public—such as workers,
students and persons on the street
accounted for 16 percent (164 sources) of
appearances, up from 14 percent in 2006.
The remaining 6 percent (those not counted
among the general public, public interest
advocates or the elite groupings) consisted
of a variety of sources, including artists,
actors and healthcare professionals.

Gender

As 201 sources, or 20 percent of the total,
women continue to be dramatically under-
represented on the NewsHour. This number
has been slowly rising, from just 13 percent
in 1990 and 18 percent in 2006.

Not only did women appear one-fourth
as often as men, they were three times more
likely to be “general public” sources instead
of experts: 30 percent of women represent-
ed the general public, versus only 12 percent
of men. Women were slightly more likely to

NewsHour

4% nonwhite female
13%
nonwhite male

16%

white female 67%

white male

Total: 731 U.S. sources

appear live, representing 26 percent of in-stu-
dio guests.

The proportion of female sources varied
significantly across subjects. In discussions
of economics, military affairs, terrorism and
foreign policy, the proportion of women
declined to 18 percent of sources. On the
subject of education, women accounted for
only four of 12 sources. This marks a
decrease from our 2006 study, when women
accounted for just over 50 percent of sources
in education stories. Women outnumbered
men 55 percent to 45 percent in discussions of
health-related topics, including healthcare
reform, obesity and malnutrition.

Ethnicity

White sources continued to dominate at the
NewsHour, though as with women’s
appearances, the percentage of people of
color has risen over the years. Non-Hispanic
whites accounted for 82 percent of U.S.
sources, down from 85 percent in 2006 and
90 percent in 1990. White males, who make
up 32 percent of the U.S. population, pro-
vided 67 percent of U.S. sources, down
from 72 percent in 2006. But while percent-
ages of women and people of color both
increased slightly, appearances by women
of color actually decreased by a third,
accounting for only 4 percent of U.S.
sources. (Women of color make up 18 per-
cent of the U.S. population.)

Latinos represented only 1 percent of
U.S. sources, down from 2 percent in 2006,
even as their percentage of the population
increased from 12 to 15 percent. Asian-
Americans represented 3 percent and people
of Mideastern descent represented 1 percent.
Eleven percent of U.S. sources were African-
American, up from 9 percent in 2006 and
nearly matching their proportion of the U.S.
population (12 percent). Forty-two percent of
those appearances, however, were by a single
person, Barack Obama. Without the presi-
dent, African-Americans would have repre-
sented only 6 percent of U.S. sources.

People of color were more likely than
whites to appear as general public sources
and less likely to appear as authorities on
the NewsHour. Of U.S. sources, people of
color constituted 28 percent of general pub-
lic sources but only 15 percent of authorita-
tive sources. People of color appeared even
less frequently among NewsHour’s more
extensive live interviews, representing just
10 percent of live U.S. sources, with women
of color at 3 percent. In segments about
organized crime and gangs, people of color
accounted for 36 percent of U.S. sources.

Partisan sources

In FAIR’s 2006 study, when Republicans
controlled the White House and Congress,
their politicians outnumbered Democrats on
the show by 2 to 1 (66 percent vs. 33 percent
of all partisan sources). While this was part-
ly attributable to the NewsHour’s heavy
reliance on taped soundbites from adminis-
tration officials, Republicans outnumbered
Democrats among live guests as well by a 3
to 2 ratio.

This year, with Democrats controlling
the White House and Congress, the overall
numbers have reversed: Democratic sources
outnumbered Republicans on the NewsHour
by nearly 2 to 1 (61 percent vs. 36 percent
of all partisan sources). However, the rever-
sal was not complete: Among live segments,
Republicans still dominated, accounting for
55 percent, while Democrats provided only
35 percent. (Ten percent worked for both
parties.)

Eight sources worked for both
Democrats and Republicans, making up 3
percent of all partisan sources. There were
no third-party partisan sources, but there
was a single appearance by an independent,
Sen. Joseph Lieberman.

Think tanks
Think tanks provided only 3 percent of the
NewsHour’s total sources; however, they
contributed 14 percent of live sources. Fully
half of think tank sources were from right-
leaning groups. With just four sources (13
percent), left-leaning think tanks were out-
numbered by right-leaning ones 4 to 1. This
disparity doubled from the 2006 study,
when right outnumbered left 2 to 1. Centrist
think tanks constituted 37 percent of
sources, down from 44 percent in 2006.
The most frequently featured think tank
on the NewsHour was the centrist Brook-
ings Institution, which provided five sources.
Second place was a 3-way tie between
the conservative Center for Strategic &

Extra! November 2010 & 9



International Studies, the conservative
Peterson Institute for International Economics
and the centrist New America Foundation,
with three appearances each.

Issues in the News

BP 0il Spill
More segments (54) were dedicated to the
BP oil spill in the Gulf of Mexico than to
any other story in the study period—rough-
ly one out of every five segments. Corporate
sources (ranging from multinationals to
small businesses) accounted for 18 percent
of the total, while sources representing envi-
ronmental organizations made up just 3 per-
cent of appearances. Testimony from BP
and other oil companies accounted for 13
percent, meaning viewers were over three
times more likely to hear from an oil indus-
try representative than someone represent-
ing environmental organizations. Though
dramatically unbalanced, these numbers are
an improvement compared with NewsHour’s
coverage of the 1989 Exxon Valdez oil spill,
in which not a single environmentalist was
featured in the seven spill segments reviewed
in FAIR’s 1990 study (Extra!, Winter/90).
Among total partisan sources in oil spill
segments, Democrats outnumbered Repub-
licans 57 to 38, though most of these were
brief taped clips. Among live, longer format
appearances, Republicans outnumbered
Democrats 6 to 3. Though these sample
sizes are small, they mirror the pattern of the
NewsHour overall, featuring more Repub-
licans than Democrats as in-studio sources.
The study’s time frame probably under-
states the NewsHour’s reliance on corpo-
rate sources to cover the spill. Greenpeace’s
Kert Davies, appearing on the NewsHour
on the first day of the study (5/3/10), was
the first environmental advocate brought on
to discuss the spill, which began two weeks
earlier (4/20/10).

Afghanistan

Ten percent of NewsHour segments (24)
concerned the war in Afghanistan. Of the 60
guests appearing in these segments, 70 per-
cent were current or former government and
military officials. Although public opinion
has consistently opposed the Afghan War
for over a year (PollingReport.com), public
television’s primetime news show featured
no guest identified as an opponent of the
war or expressing antiwar views. (One
guest, historian and retired Col. Andrew
Bacevich—6/15/10—though known as an
opponent of the war, appeared only to ana-

10 @ November 2010 Extra!

lyze the Obama administration’s military
strategy.) Also missing from NewsHour’s
guestlist were sources representing human
rights or humanitarian groups, or the U.S.
general public.

Only three sources on Afghanistan (5
percent) were women. Of U.S. sources,
Barack Obama, think tank analyst Zalmay
Khalilzad, and Washington Post editor
Rajiv Chandrasekaran were the only people
of color.

The NewsHour’s discussions of the fir-
ing of U.S. Afghanistan commander Gen.
Stanley McChrystal and his replacement by
Gen. David Petraeus demonstrated the haz-
ards of excluding representatives of the U.S.
antiwar majority. McChrystal’s firing fol-
lowed a Rolling Stone exposé (6/22/10)
that disclosed criticism and insults
McChrystal and his staff had aimed at vari-
ous administration figures. More important-
ly, however, the exposé revealed that the
military was far more pessimistic about the
war than officials publicly admit.

The NewsHour devoted 10 segments
with 35 sources to the story—exploring the
wisdom of the personnel decisions, what
they would mean politically, for morale and
for the continuity of the war. But not a sin-
gle antiwar guest was featured, and there
was virtually no discussion of the exposé’s
more fundamentally damning revelations or
the wisdom of continuing to fight the war.

The live, long-format interview seg-
ments featured 14 guests, including pro-war
neo-cons (such as Eliot Cohen and Kim-
berly Kagan), military officials (like gener-
als Merrill McPeak and Dan McNeill) and
Washington, D.C., media insiders (Washing-
ton Post columnist David Ignatius, Time
Pentagon correspondent Mark Thompson).
Jessica Mathews (6/23/10) of the Carnegie
Endowment for International Peace voiced
a typically pro—status quo opinion, praising
the firing and hiring decisions, in part
because they wouldn’t affect the direction of
the war at all:

And if there was a way for this to hap-
pen with minimal consequences for the
war, he found it in the appointment of
Petraeus...to make a personnel change
without a hint of policy change, this
was the only person. And Petracus was
willing to do it.... I thought the presi-
dent hit every note right today.

Israel /Palestine
The NewsHour featured seven segments on
the Mideast conflict, with 32 guests. All of

the segments dealt with either the blockade
of Gaza or the Israeli raid on a Turkish
flotilla attempting to break the blockade to
bring aid to Palestinians. Eleven Israeli
sources were featured, all current or former
government or military officials, while just
two Palestinian sources appeared (one cur-
rent and and one former official). There
were seven Turkish sources, including five
official sources, one flotilla passenger and
one human rights advocate. In addition,
U.S. Free Gaza activist Adam Shapiro
(5/31/10) was interviewed, paired with
Israeli ambassador to the U.S. Michael
Oren.

The truncated nature of the NewsHour’s
Mideast discussions was illustrated by the
program’s June 2 examination of the legali-
ty of Israel’s flotilla raid, featuring legal
experts Ruth Wedgwood of Johns Hopkins
University and Northwestern’s Anthony
D’Amato. Wedgwood defended the raid at
sea, while D’ Amato said Israel should have
boarded and searched the flotilla when it
reached port in Gaza: “Israelis had a right to
wait on the beaches, as they first tried to do,
actually, and wait for those ships to come
in.... Then they could say, we now want to
search you because you might be carrying
contraband.”

The views of those who oppose the Gaza
blockade itself were missing from this
“debate”—as with so many NewsHour dis-
cussions where the panel conforms with a
narrow Washington-insider consensus, but
fails to represent the broad range of
American public opinion. l

Research by Alex Kane, Krystle Manintveld
and Zachary Tomanelli.

Daily posts with FAIR’s signature
media criticism and, most
importantly, a way for you to
join in the conversation.

This blog will be most

successful with your participation
—so make sure to bookmark our
blog, post your comments and let
us know what you think...

www.fair.org/blog



Publicly supported, corporately owned

What’s ‘Public’ About
Public TV’s News Flagship?

by Janine Jackson

n air and on its website, the PBS

NewsHour acknowledges its funders.

Along with PBS and the Corporation

for Public Broadcasting, the show gets
money from some usual-suspect corpora-
tions, like Chevron and Bank of America,
and a dozen or more foundations—in vari-
ous amounts and arrangements worthy of
examination in themselves. But who owns
public TV’s flagship nightly news program?
Hint: It’s not Viewers Like You.

It’s not PBS either, or any affiliate sta-
tion. The program known as “public televi-
sion’s nightly newscast” (New York Times,
3/21/84) is in fact owned by a private, for-
profit conglomerate, Liberty Media, that
bought 67 percent of MacNeil/Lehrer
Productions in 1994 (L.A. Times, 12/5/94).

Liberty Media is controlled by John
Malone, who in 1994 was the owner of TCI,
the country’s largest cable operator. (TCI was
subsequently bought by AT&T.) Malone and
TCI were infamous for “ruthless policy
designed to muffle critics, smother competi-
tion and saddle local governments with huge
legal bills” (Rocky Mountain News,
12/13/94), collecting the title of “worst dis-
criminator in the telecommunications indus-
try” from the NAACP and League of United
Latin American Citizens along the way.

TCI provoked regulators’ interest by
taking brazen advantage of its monopoly
power—driving down the price of the
Learning Channel with a threat to take it
off its systems, then buying it at bargain
price (New Yorker, 2/7/94); forcing GE to
drop plans for an all-news cable channel
that would compete with CNN, which it
invests in (Extra! Update, 10/95); sending
a memo telling cable operators to raise rates
and “blame it on re-regulation and the gov-
ernment” (Extra! Update, 2/95).

Just a year before acquiring a majority
stake in the NewsHour, Malone declared
(ABC World News Tonight, 9/30/93):
“Nobody wants to go out and invent some-
thing and invest hundreds of millions of dol-

lars of risk capital for the public interest,
you know. I mean, one would be fired as an
executive of a profit-making company if he
took that stance.”

A few observers (Variety, 12/5/94)
noted that “for Malone, M/L Prods. is a
prestige buy that is likely to earn him some
good will in Washington; TCI has been a
frequent target of lawmakers.” As Verne
Gay (Newsday, 12/5/94) put it, “The new
Republican-controlled Congress may be
less willing to bash Malone, even less so
now that he owns NewsHour. Washington
types, you see, adore NewsHour.”

But most found nothing troubling in an
industry bigfoot gaining controlling interest
in a politically influential news program
(not to mention one on a network meant to
serve public over corporate interests).

New PBS president Ervin Duggan issued
arelease (12/2/94) celebrating the “welcome
infusion of capital,” but transcripts suggest
the NewsHour didn’t announce their new
ownership on air. Having praised the private
takeover of its flagship program, Duggan
(Philadelphia Inquirer, 1/24/95) was nev-
ertheless in high dudgeon a month later
when Senate Republicans suggested that
public broadcasting might be privatized
wholesale. “Will the American people be
happy with the transmogrification of non-
profit television into just another TV chan-
nel, driven by ratings, the lowest common
denominator of public taste and the appetite
of advertisers?”

One of those reportedly interested in
moves to privatize the whole network? John
Malone.

MacNeil hosted a roundtable (9/22/95)

on Time Warner’s merger with Turner
Broadcasting. Well into things, a guest
brought up the often adversarial relationship
between major players Ted Turner, Time
Warner’s Gerald Levin and John Malone,
leading to this exchange:

less than a year after the takeover,

Robert Goldberg (Wall Street Jour-
nal): One of the great stories, if I can
just jump in, is that when Levin and
Malone came on board Ted Turner’s
board in 1987, they became partners.

Robert MacNeil: Malone, John
Malone, is the head of TCI, Telecom-
munications Inc.

Richard Clurman (author): The
third leg of the stool.

MacNeil: The third leg of the stool
whose Liberty subsidiary is the big
shareholder in Turner and had to be
consulted on this deal.

Goldberg: That’s right.

MacNeil: We should also declare
our own interest here. MacNeil/
Lehrer Productions in its other activ-
ities outside the NewsHour has a part-
nership with Liberty Media.

Goldberg: That’s interesting.

MacNeil: But outside the scope of
this program. But, anyway, you were
about to say—

Liberty, though, doesn’t think the News-
Hour is outside ifs scope. Liberty had clear
knowledge of what it was buying from the
outset, with then-president Peter Barton
telling the Washington Post (12/5/94),
“These guys have established a reputation for
solid, fair, serious journalism, and we want
our cable viewers to share their approach.”

PBS’s claims that it’s lost nothing are
gainsaid by Liberty’s obvious belief that
they’ve gained something—something
valuable. At the 2008 stockholder meeting,
Liberty Media CEO Greg Maffei (Malone
still chairs the group’s board) broke away
momentarily from “incremental liquidity”
and the pursuit of “tax efficient, hopefully
tax free, restructuring” to say (Fair
Disclosure Wire, 9/26/08):

I’d like to talk about one very small
business in the context of Liberty that
doesn’t get a lot of play in our finan-

Extra! November 2010 & 11



cials. But certainly, it’s getting a lot of
play in the market. There is scheduled
to be a presidential debate tonight....
That’ll be hosted by NewsHour’s Jim
Lehrer.... And then Gwen Ifill, senior
correspondent of NewsHour, will
moderate the only VP debate, which is
scheduled for October 2.

If you ask around—and I was
recently at a very interesting panel
which had Tom Brokaw and Brit Hume
and Katy Kay of BBC, and they’re all
saying, well, the media is biased either
left or right. Pretty much uniformly,
both on that panel and in the audience,
the only thing that came forward was
the view that the most unbiased, clear-
est place for news today is the
MacNeil/Lehrer NewsHour. So we’re
very proud to be a part of that.

That’s being recognized in the mar-
ket place. They won an Emmy on
Tuesday for best coverage of a break-
ing news story and news magazine for
their reports on the turmoil in Pakistan.
Their national convention coverage
drew the only prime time broadcast
news, and attracted an average of 3
million viewers over three nights. So,
I—while it’s not our largest holding,
it’s not our largest business, I think it’s
one we're very proud of, that it’s get-
ting so much viewership, so much
attention and so much respect.

Why, after all, would a company run by a
guy who thinks the public interest is a joke
buy a “public TV” show, if not for influ-
ence, and the patina of elevated disinterest it
adds to what is in fact a deeply interested

Who Owns Public TV’s
Nightly Business
Report?

None of Your Business

he Nightly Business Report has been

distributed by PBS for over three

decades, making it the de facto busi-
ness show of the public television system.

But who exactly owns the show became

murky last August, when it was revealed (Broadcasting & Cable, 8/19/10) that Nightly
Business Report was being sold by Miami public TV station WPBT to a private company called
NBR Worldwide. The company is headed up by Mykalai Kontilai, whose resumé includes some
educational video projects, a sports energy drink company and management of mixed martial
arts fighters. Kontilai also runs a company called Public Media, Inc., which has been trying to
develop a public TV show called Collectors Cafe, that would assess the value of collectibles
and serve as the inspiration for coffee/collectible franchise establishments of the same name
(New York Times, 8/19/10).

The idea that a private company could buy a public TV show raised some eyebrows; as
Hollywood Reporter noted (8/18/10), this is “the first time that a major nightly news broad-
cast produced for PBS and owned by one of its affiliates has been acquired by a private enti-
ty.” (The NewsHour was already privately owned—by its co-anchors—when Liberty Media
bought a controlling stake.) Nightly Business Report had reportedly been struggling to raise
additional corporate sponsorship, so presumably Kontilai has some plans in this regard.

No one involved will say how much NBR Worldwide paid for the show; WPBT said it was
not a “huge windfall” (New York Times, 8/19/10). The new owners won’t say who put up the
money, telling Current (9/7/10) that the funding was “provided almost entirely by a New York-
based institutional investor.”

So what is arguably the main business show on public television—and by some accounts
in the country (NYTimes.com, 8/19/10)—is now owned by a private company, and we’re not
sure who paid the bill. PBS told Current that they weren’t part of the negotiations and are
merely the distributor of the show. Over the years, PBS has taken a keen interest in who’s fund-
ing particular programming, but as FAIR has documented (e.g., FAIR Press Release, 9/1/99),
those rules seem mainly to apply to shows of the sort that corporate sponsors aren’t interest-
ed in paying for—i.e., the kind of programming PBS was intended to distribute and to pro-
mote.—Peter Hart

12 & November 2010 Extra!

enterprise? Duggan (12/2/94) swore that the
NewsHour is “ours and ours alone,” but
what if the NewsHour began fulfilling pub-
lic broadcasting’s mandate—airing views
that corporations were not interested in pro-
moting? How would Maffei’s shareholder
meeting go then?

That the private ownership of “public
broadcasting’s nightly newscast” provokes
little media interest perhaps is testament to
the acceptance of public media as a failed
project: Private ownership just goes along
with commercials, corporate sponsorships,
and the surfeit of “business” shows that
we’ve come to see as the best we can do. But
public broadcasting was not intended to
reproduce, in calmer, “classier” form, the
practices and priorities of commercial media,
and in no area is its unfulfilled mandate more
pressing than in news and public affairs. ll

STATEMENT OF OWNERSHIP

1. Publication Title: Extra! 2. Publication no.: 003-341. 3. Filing
date: September 29, 2010. 4. Issue frequency: monthly. 5. No. of
issues published annually: 12. Annual subscription price: $25. 7.
Complete mailing address of known office of publication: 104
West 27th Street, Suite 10B, New York, New York 10001. 8.
Complete mailing address of headquarters or general business
office of publisher: 104 West 27th Street, Suite 10B, New York,
New York 10001. 9. Names and addresses of publisher, editor,
and managing editor: Publisher: Deborah Thomas, 104 West
27th Street, Suite 10B, New York, New York 10001; Editor: Jim
Naureckas, 104 West 27th Street, Suite 10B, New York, New
York 10001; Managing Editor: Julie Hollar, 104 West 27th
Street, Suite 10B, New York, New York 10001. 10. Owner: FAIR
(Fairness & Accuracy In Reporting, Inc.), 104 West 27th Street,
Suite 10B, New York, New York 10001. 11. Known bondhold-
ers, mortgages, and other security holders owning or holding 1
percent or more of total amount of bonds, mortgages, or other se-
curities: None. 12. The purpose, function, and nonprofit status of
this organization and the exempt status for federal income tax
purposes have not changed during the preceding 12 months. 13.
Publication name: Extra! 14. Issue Date for Circulation Data Be-
low: August 2010. 15. Extent and Nature of Circulation: Average
Number Copies Each Issue During Preceding 12 Months: a) To-
tal Number of Copies Printed: 10,000. b) Paid Circulation: 1)
Mailed Outside-County: 7,000. 2) Paid In-County Subscriptions:
none 3) Paid Distribution Outside the Mails: 1,000. 4) Paid Dis-
tribution by Other Classes of Mail Through the USPS: 200. c)
Total Paid Distribution: 8,200. d) Free or Nominal Rate Distribu-
tion: 1) Free or Nominal Rate Outside-County Copies: none. 2)
Free or Nominal Rate In-County Copies: none. 3) Free or Nomi-
nal Rate Copies Mailed at Other Classes Through the USPS:
150. 4) Free or Nominal Rate Distribution Outside the Mail: 300.
¢) Total Free or Nominal Rate Distribution: 450. f) Total Distrib-
ution: 8,650. g) Copies not Distributed: 1,350. h) Total: 10,000.
i) Percent Paid: 94.8%. 15. Extent and Nature of Circulation:
Number of Single Issue Published Nearest to Filing Date: a) To-
tal Number of Copies: 10,000. b) Paid Circulation: 1) Mailed
Outside-County: 6,936. 2) Paid In-County Subscriptions: none 3)
Paid Distribution Outside the Mails: 1,050. 4) Paid Distribution
by Other Classes Mailed through the USPS: 197. ¢) Total Paid
Distribution: 8,183. d) Free or Nominal Rate Distribution: 1)
Free or Nominal Rate Outside-County Copies: none. 2) Free or
Nominal Rate In-County Copies: none. 3) Free or Nominal Rate
Copies Mailed at Other Classes Through the USPS: 148. 4) Free
or Nominal Rate Distribution Outside the Mail: 310. e) Total
Free or Nominal Rate Distribution: 458. f) Total Distribution:
8,641. g) Copies Not Distributed: 1,359. h) Total: 10,000. i) Per-
cent Paid: 94.7%. 16. Publication of Statement of Ownership
will be printed in the November 2010 issue of this publication.
17. Signature and title of publisher: Deborah Thomas, Publisher.
Date: September 29, 2010.




For them, by them

Charlie Rose’s Elite
Meet-and-Greet

by Peter Hart

ublic television host Charlie Rose

enjoys a reputation for highbrow talk.

“A Larry King for Mensa members,” he

“conducts a conversation, not an inter-
view,” according to the New York Times
(4/25/07). The paper added that Rose is “a
facilitator, creating a comfortable ambiance
where important people and opinion-makers
can speak at length and make more than one
point.... For viewers interested in thought-
ful talk, Mr. Rose’s stark studio is the best
place in town.”

The Charlie Rose show is where “the
intelligentsia come to share ideas,” wrote
David Kaplan in “Why Business Loves
Charlie Rose” (Fortune, 9/28/09). Kaplan
quoted New York Times columnist Thomas
Friedman—the show’s most frequent guest
—praising Rose’s interviewing style, which
gives his high-powered guests “the best
chance to make your case for your point of
view.” The Fortune article pointed out that
the show’s audience “is probably well under
a million,” but that “few would dispute” the
program’s impact in elite circles: “Nobody
watches Charlie Rose except everybody
you know.”

That, of course, would depend on your
definition of “you.”

When mega-investor Warren Buffett
needed an outlet to send a calming message
about the Wall Street meltdown, he went to
Charlie Rose—and announced that he would
be investing in Goldman Sachs. Buffett
explained that the moment “really was Pearl
Harbor,” and that Rose’s show was a vehicle
“to say something to the American public.”
Again, “the public” would seem to be rather
narrowly defined.

Charlie Rose used to make the kind of
promises one would hope to hear from a
public television program host. In a promo-
tional pitch for the show, Rose explained
that he came to public television to do a pro-
gram featuring “people who don’t ordinari-
ly appear on television.” As Extra! noted
(5-6/96), though, at that point the show’s
opening credits highlighted appearances by

all three nightly network news anchors, as
well as PBS’s MacNeil and Lehrer. The
slogan that currently appears on the Rose
website—“Stay on the Inside with Charlie
Rose”—gives a markedly different indication
of the show’s intended audience and purpose.

Who gets a seat at the table?

So who actually does appear on the Charlie
Rose show? The guestlist in May and June
of 2010 confirms how far Rose has strayed
from his onetime pitch. Out of 132 guests,
28 percent (37) were journalists from major
media outlets. The outlet providing the most
guests was the New York Times, whose
reporters made 11 appearances, far more
than any other news outlet. (The Washing-
ton Post was next with three.) Repeat jour-
nalist guests included Newsweek’s Jonathan
Alter—a regular on MSNBC—and Al Hunt
of Bloomberg, the company that donates
studio space to Rose. (See sidebar.)

There were seven mostly well-known
academics (e.g., historians Doris Kearns
Goodwin and Sean Wilentz). Seven corpo-
rate guests appeared, most of whom were
affiliated with Wall Street/financial firms.
There were also four appearances by corpo-
rate philanthropists (Bill Gates, Melinda
Gates, Warren Buffett and his sister Doris
Buffett).

One corporate guest, Kevin Sheekey,
was identified as a “political strategist,” a
nod to his former role assisting Michael
Bloomberg’s political campaigns. But
Sheekey shifted over to Bloomberg’s pri-
vate company in early 2010. He appeared to
discuss the government response to the BP
oil spill, but viewers were unaware that he
works for the company that provides Rose
with his TV studio.

Rose interviewed relatively few U.S.
government officials during the two
months: two appearances by U.S. Sen. John
Kerry and one each by Vice President Joe
Biden, White House chief of staff Rahm
Emanuel, and “pay czar” Kenneth Feinberg.
One New York City official—police chief
Ray Kelly—and three former military offi-
cials also appeared.

There were two anomalies in the period
that FAIR surveyed. Foreign leaders, partic-
ularly from Mideastern countries, accounted
for seven appearances, part of a Rose spe-
cial titled “Middle East Journal.” And there

Charlie Rose

2% nonwhite female

15% 5% nonwhite male
white female

78%
white male

Total: 100 U.S. sources

were 13 medical/science guests, who
appeared as part of the show’s ongoing
series on the human brain and mental illness.

Out of the 132 guests who appeared over
the course of two months, just two guests—
environmental activist/writer Bill McKibben
and James Tripp of the Enviromental Defense
Fund—might reasonably be considered rep-
resentative of the types of public interest
voices (representatives of civil rights, labor,

Extra! November 2010 & 13



consumer, environmental and other citizen-
based advocacy groups) one should expect
to see on public television. Those two
appearances equal the number of celebrity
chefs who appeared over the two months.
The only other guest who came close to this
public interest category was John Hofme-
ister, the former president of Shell Oil who
now runs a non-profit called Citizens for
Affordable Energy, which stresses the abun-
dance of available coal and oil resources.

The Rose show often features non-polit-
ical cultural discussions. Out of the 132
guests on the program, 31 could be included
in this category, including 15 performers
(actors and musicians), four novelists and
two chefs. Ten guests appeared on the show
to discuss sports.

The list was heavily male, with just 20
appearances by women (15 percent of total
guests). Of the 102 U.S. guests, 92 percent
were white. Of the six African-American
guests, five discussed arts or sports. Only
two women of color appeared during the
study period, Nnenna Freelon and Viola
Davis, both African-American artists.

Not Corporation for
Public Broadcasting—just corporations
The Charlie Rose show does not take
money from the Corporation for Public
Broadcasting; instead, it gets it entirely from
corporations. Exactly how much is not
entirely clear, nor are the amounts that come
from the likes of Coca-Cola (the show’s
largest sponsor), Rupert Murdoch’s News
Corp and a handful of investment firms and
financial institutions.

In his 2009 Fortune piece, David
Kaplan reported what is known about the
fundraising for the show, a task Rose han-

‘1 Don’t Know What Independent Means’
Amy Goodman: We need public media now. In a time of war we need independent reporting.
Charlie Rose: | don’t know what independent means—independent in contrast to what?

Goodman: It means not being sponsored by the corporations, the networks like CBS, ABC, NBG owned
by General Electric—or CBS owned by Viacom or Disney is ABC.

Rose: Just a moment.... My point would be in response to that is we do need you, because you bring a
quality of reporting and a quality of broadcasting, and more people ought to have access to the media in
order for more voices reporting. Having said that, | promise you, GBS News and ABGC News and NBC
News are not influenced by the corporations that may own those companies. Since | know one of them

very well and worked for one of them.

dles personally. Kaplan found that many of
Rose’s backers will not speak about their
donations, but there is “a web of peculiar
interconnections between Rose and the peo-
ple he covers.”

Media mogul Barry Diller and fashion
designer Diane von Furstenberg are both
backers of the program—as well as guests.
The same is true of Rupert Murdoch. But
the level of disclosure falls far short of what
one might expect from a show that is so
closely associated with “public” broadcasting.

Kaplan also reported that Rose is a limited
partner in a venture capital firm (Kleiner
Perkins Caufield & Byers); another partner
in the firm, John Doerr, has been a guest on
Charlie Rose at least three times (1/6/06,
12/29/06, 10/20/08), but Rose only disclosed
that he had a “business relationship” with his
guest in the second of these appearances.

Rose drew critical attention after he was
the master of ceremonies at a 2002 Coca-
Cola shareholders’ meeting. Rose sang
Coke’s praises, gushing that “few companies

A Gift From Michael Bloomberg

received an offer in 1994 to move the show into a production facility owned by media mogul (and

After his show was launched by New York public station WNET and distributed by PBS, Charlie Rose

now New York City mayor) Michael Bloomberg. Bloomberg’s commercial media company gives Rose
a free studio and office space to produce a show bankrolled by large corporate interests and investment
firms—which nevertheless remains a fixture on the nation’s “public” television system. The advantages
of free facilities are clear for Rose, but there are some less obvious benefits for Bloomberg.

As noted in Fortune, at the time the deal was arranged, Bloomberg “understood that famous folk

coming into his offices gave the growing company more visibility.” The New York Times reported
(7/1/01) that Bloomberg has been known to be “star-struck”; a former public relations executive recalled
that Bloomberg kept tabs on the show’s guestlist, and that he “would hang around if he wanted to meet
the guest.”

It is difficult to imagine a billionaire media executive showing much interest “hanging around” a pro-
gram that regularly featured guests who were not A-list celebrities, CEOs and high-profile establishment
figures. Starting in 2009, Charlie Rose began re-airing on the Bloomberg Channel, which makes perfect
sense. Why the show is still on public television is harder to fathom.—PH.

14 & November 2010 Extra!

—Charlie Rose Show, 3/12/03

are able to connect as completely with con-
sumers” and declaring it a privilege to be
associated with “the Coca-Cola family”
(Extra! Update, 6/02). Shortly after the
news about the shareholders’ meeting sur-
faced, some viewers noticed that the mugs
on the show’s interview table featured the
distinctive red-and-white Coke logo on one
side and the Charlie Rose logo on the other
(Orange County Weekly, 1/24/03).

Another controversy surfaced after an
August 1, 2006, interview Rose conducted
with Wal-Mart CEO H. Lee Scott inside one
of the executive’s New Jersey outlets. A few
months later, Rose was among the New
York media industry hosts at a party cele-
brating Scott’s environmental work—some-
thing Rose had asked Scott to discuss on the
show, as the New York Times (10/23/06)
noted. PBS ombud Michael Getler cau-
tioned that Rose had “an obligation not to
do anything that could be seen by viewers as
even a possible conflict of interest, or as
diminishing the integrity or credibility of
public broadcasting.” Getler (10/23/06) later
pointed out in his ombud column that the
Times report on the controversy misrepre-
sented the matter in its headline, “Interview
and Then Dinner Crowd PBS’s Comfort
Zone.” Actually, Getler noted, Rose’s cor-
porate cheerleading didn’t seem to bother
anyone else at PBS—though, as he put it, “I
think it should have.” ll

Research by Krystle Manintveld.

Intern Applications forms
are available by going online:
www.fair.org/internships



Public TV’s font of conventional wisdom

This Week in Beltway Think

by Peter Hart

f any PBS show perfectly captures the

problem with public TV’s public affairs

programming, it might be the oldest one:

Washington Week. Billed as the “long-
est-running news and public affairs program
on public television,” Washington Week is
a half-hour chat show where familiar faces
from commercial media outlets give view-
ers an inside-the-Beltway, who’s up-who’s-
down take on Washington politics. Like
some other PBS fare, the show is a public/
commercial hybrid; since 2005, Washing-
ton Week has been a co-production with the
for-profit Washington insider magazine
National Journal.

Press materials for the show declare that
the panelists “are reporters—not pundits—
shedding light, not heat.” But what the
reporters offer on the show is mostly a for-
gettable mush of conventional wisdom, a
view of national and international affairs
viewed through the prism of Beltway power
struggles. Whether the topic is the Deep-
water/BP spill or Mideast peace, the focus is
narrow and laser-like: How do these stories
impact Beltway debates?

Over four months of the program studied
by FAIR (5-8/10), 29 reporter/panelists made
a total of 64 appearances; only one guest
(Elizabeth Shogren from NPR, who appeared
twice) did not represent a corporate media
outlet. The Washington Post was the most
frequent outlet represented, with 11 appear-
ances. Reporters from the New York Times
and ABC made eight appearances each.
National Journal reporters appeared twice.

ABC’s Martha Raddatz made six
appearances, making her the most frequent
guest over the 17 broadcasts FAIR exam-
ined. Several reporters appeared four times:
the Post’s Dan Balz and Karen Tumulty,
AP’s Charles Babington, NBC’s Pete
Williams, CNBC’s Eamon Javers and
Time’s Michael Duffy.

Of the 64 guest appearances, only four
were by non-whites (6 percent): ABC corre-
spondent Pierre Thomas appeared twice,
New York Times reporter Helene Cooper
and Nancy Yousseff of McClatchy. The
guest list was 61 percent male.

Washington Week

3% nonwhite female
3% nonwhite male

36%
white female 58%

white male

New York University journalism profes-

sor Jay Rosen declared the show’s format
“exhausted”: “Five insiders (journalists)
display their understanding of what other
insiders (politicians) did this week for an
audience of wannabe insiders (the show’s
assumption about viewers).”

He added: “Because the boundaries of
political debate in Washington are also the
horizons of the discussion on Washington
Week, the show has no grace, mystery, edge
or dissonant voice.” On the Washington
Week blog (5/13/10), host Gwen Ifill derided
“self-appointed media critic” Rosen’s take
as a call for “more noise, not less; more
cacophony and less understanding.”

Of course, that wasn’t his point at all.
Nor was Rosen alone in arguing that public
TV discussions about Washington political
developments ought to go beyond corporate
media reporters. As Forbes MediaCritic
pointed out in its Summer 1995 issue, guests
from ideologically oriented magazines like
the Nation or the National Review “almost
never appear” on Washington Week. The
only question to be asked of the current ver-
sion of the show is whether the “almost” is
even necessary.

As Ifill put it in an interview with
Mother Jones (3/29/09), “My goal is to try
to stay away as much from opinion journal-
ism as possible. And if one of our panelists
comes on and says, ‘Well, this is what I
think,” they generally don’t get invited
back.” Ifill acknowledged that this rule
“narrows pretty dramatically” the potential

In a Washington Post feature (5/9/10),

guestlist for the show, though she indicated
that this is someone else’s fault:

I have a constant pet peeve about diver-
sity. But the truth of the matter is, in
Washington, covering big beats, the big
newspapers and networks haven’t spent
a whole lot of time putting people on
those beats from diverse points of view.

In the same interview, Ifill agreed that
“groupthink and conventional wisdom™ are
a problem in the D.C. press corps, but sug-
gested that new media could help change
that: “I think we are actually in a better posi-
tion right now to explode groupthink than
we have ever been in Washington journal-
ism. So I'm not really troubled by it.”

The upshot would seem to be that other,
newer outlets can challenge conventional
wisdom, while public television, every
Friday night, will help to cement it. It’s not
exactly how one would imagine PBS could
live up to its professed mission of bringing
diverse and underrepresented views to the
airwaves, but it’s a great way to attract cor-
porate sponsors—Washington Week is
currently funded by Boeing and Exxon/
Mobil, and previous funders include Chevron
and the National Mining Association (“the
voice of the American mining industry in
Washington, D.C.”). Washington Week
provides exactly the type of apolitical dis-
cussion such deep-pocketed corporate inter-
ests want to see on public television. ll

Research by Krystle Manintveld.

Extra! November 2010 & 15



SUPPORT FAIR TODAY
AND GET THESE
GREAT GIFTS IN RETURN!

These two wonderful premium offers to our supporters
tell the story of true heroes: Daniel Ellsberg’s inspiring
story is told in the Academy Award-nominated film The
Most Dangerous Man in America. Howard Zinn'’s short
and powerful book denounces the madness of militarism
and the destructiveness of war.

Your donation helps fund FAIR’s research and studies that you've just

read in this issue. Make more of these possible by donating now!

I’d like to donate today!

(A T°d like to donate $40 or more. Please
send me the following thank-you gift:
(4 Howard Zinn’s book The Bomb.

1 The Most Dangerous Man in America
DVD.

[ T"d like to donate $60 or more. Please
send me both thank-you gifts—the book
and the DVD—today!

A TI’'m donating $ .

No need to send a gift. Please use this

donation for your media work.

I’d like to subscribe today!
[d Yes, I want to begin my one year
special introductory subscription to Extra!
for only $22!

1 I want to receive the 2-year introductory
subscription to Extra! for only $39!

To subscribe or donate, fill out the
information below and send to

FAIR
104 West 27th Street, Suite 10B
New York, NY 10001

Name

Address

City

State/Zip

[d My check is enclosed.
J MasterCard d VISA

No.

Exp. Date

Signature

And thank you from the staff of FAIR!

“Gripping, evocative...
comprehensively detailed...chilling
and perversely entertaining.”
—Gary Goldstein,
The Los Angeles Times

“The late Howard Zinn’s new book The Bomb is a
brilliant little dissection of some of the central myths
of our militarized society.”

—David Swanson, AfterDowningStreet.org

A ‘NOLLONNS
NONVEdT
drvd
HDOVLSOd
SSVID
STVIOIdOIdad

0129-10001 AN “HOA MaN
g01 9UnS 19848 Ul/2 IS3M 10 |
guryaodey uy £oBINOOY R SSOUIIRT

daivd




