Dec
01
2010

Product-Themed Programs Are New Low for Kids TV

Shows aimed at selling, not storytelling

Photo Credit: Zevo-3.com

The Hub, a new cable TV channel co-owned by a toy company whose toys star in its shows, and Zevo-3, a new TV show with characters based on a shoe company’s ad campaign, are signs of the cost of leaving the creation of cultural and educational content mainly to profiteers. The makers of this programming are unapologetic about marketing to children, while the journalists reporting the developments offer little beyond rote expressions of concern. It’s as if it’s been decided that there is no public interest value broadcasters need honor if there is money to be made. The Hub is […]

Nov
01
2010

Public TV? It Would Be a Good Idea

But the system is stacked against fulfilling PBS’s mandate

Photo Credit: Corporation for Public Broadcasting

When asked by a reporter what he thought of Western civilization, Gandhi is said to have replied, “I think it would be a good idea.” The same could be said about U.S. public television. Public TV was born 40 years ago of an understanding of the limitations that advertiser funding and the profit motive put on commercial broadcasting. Only a system freed from these strictures, the pioneers of public broadcasting understood, would be able to air corporate-unfriendly viewpoints and include the full spectrum of society, not just advertisers’ preferred targets, in its audience—and in so doing, radically transform the entire […]

Nov
01
2010

What's 'Public' About Public TV's News Flagship?

Publicly supported, corporately owned

On air and on its website, the PBS NewsHour acknowledges its funders. Along with PBS and the Corporation for Public Broadcasting, the show gets money from some usual-suspect corporations, like Chevron and Bank of America, and a dozen or more foundations—in various amounts and arrangements worthy of examination in themselves. But who owns public TV’s flagship nightly news program? Hint: It’s not Viewers Like You. It’s not PBS either, or any affiliate station. The program known as “public television’s nightly newscast” (New York Times, 3/21/84) is in fact owned by a private, for-profit conglomerate, Liberty Media, that bought 67 percent […]

Nov
01
2010

Charlie Rose's Elite Meet-and-Greet

For them, by them

Public television host Charlie Rose enjoys a reputation for highbrow talk. “A Larry King for Mensa members,” he “conducts a conversation, not an interview,” according to the New York Times (4/25/07). The paper added that Rose is “a facilitator, creating a comfortable ambiance where important people and opinion-makers can speak at length and make more than one point.... For viewers interested in thoughtful talk, Mr. Rose’s stark studio is the best place in town.” The Charlie Rose show is where “the intelligentsia come to share ideas,” wrote David Kaplan in “Why Business Loves Charlie Rose” (Fortune, 9/28/09). Kaplan quoted New […]

Jul
20
2010

PBS Ombud Agrees With FAIR on Shultz Tribute

Says funding gives series a 'credibility problem'

In response to hundreds of letters from FAIR activists, PBS ombud Michael Getler (7/16/10) agreed with FAIR's criticism (Action Alert, 7/12/10) of the 3-hour PBS documentary Turmoil and Triumph, a tribute to former Reagan-era Secretary of State George Shultz funded in part by institutions and individuals with close ties to Shultz. Getler found Turmoil to be "over-the-top, in my view, with praise, but with relatively little critical appraisal of some of the more controversial actions of Shultz's tenure." He wrote: This series, for me, as a viewer and an ombudsman, created at least the appearance of a conflict of interest; […]

Jul
12
2010

PBS, George Shultz and Funny Funding

Do PBS’s conflict of interest rules apply?

Many PBS stations around the country will begin airing a three-part, three-hour documentary tonight (7/12/10) about Reagan-era Secretary of State George Shultz. According to the New York Times (7/12/10), the unusually lengthy, completely uncritical tribute is partially sponsored by corporations linked to Shultz's corporate career. The special, Turmoil and Triumph, was funded by the Stephen Bechtel Fund and Charles Schwab. Shultz was a board member at both companies, and was president of the Bechtel Corporation from 1975 to 1982. According to reviews, the documentary takes an overwhelmingly positive, even gushing stance. The Times' Alessandra Stanley points out, "There is no […]

Mar
12
2010

Lynn Paltrow on Utah miscarriage law, Susan Linn on Campaign for a Commercial-Free Childhood

By

Download MP3 This week on CounterSpin: A new law in Utah says women who miscarry, in some cases, should go to jail. You may have seen some coverage, but are journalists asking the right questions about the law's implications, and is there a bigger story here that's being missed? We'll hear from executive director of National Advocates for Pregnant Women, Lynn Paltrow. Also on CounterSpin today, with a name like the Campaign for a Commercial-Free Childhood, you'd expect such a group is going to upset some big corporations. And they have, including launching a very successful campaign against media giant […]

Dec
01
2009

Truth on Advertising

What standard for truth in advertising does the New York Times use in publishing advocacy ads? A double standard, an exchange of letters received by FAIR suggests. The first letter was sent by Sam Husseini, media director for the American-Arab Anti-Discrimination Committee (and former FAIR staffer), when he saw an ad in the New York Times (9/17/97) placed by a group called Americans for a Safe Israel. The ad made a number of dubious claims--for example, it said that the Palestinian Authority had made “no arrests” of Hamas activists, directly contradicting a story the Times itself had published a week […]